Farnosť Čadca v kysuckom
regióne podľa súčasnej cirkevnej organizácie patrí do čadčianskeho dekanátu,
archidiakonátu žilinského ako súčasť nitrianskej diecézy, ktorá je najstaršou
diecézou v strednej Európe.
K tomuto stavu viedla však
dlhá cesta. Vývoj farskej organizácie na Kysuciach súvisí však s postupnou
kolonizáciou kysuckého územia a postupným vznikom jednotlivých osád a dedín.
Hranice nitrianskej diecézy
na jej severnej časti bývali zhodné s hranicami trenčianskej župy, resp.
uhorského štátu. Ako vyzerala sieť farských obcí najlepšie vidno v dokumente
zo 14.storočia. ktorý sa nachádza vo vatikánskom archíve a ktorý bol zverejnený
tlačou v publikácii Rationes collectorum ponticiorum in Hungaria / Správy
pápežských zberateľov v Uhorsku/, v r. 1887.
V rokoch 1332 - 1337 pohybovali
sa v Uhorsku pápežskí zmocnenci Jakub Berengarius a Rajmud de Bonofato.
Slovensko bolo vtedy včlenené do Uhorska, a tak navštevovali aj slovenské
kraje.
Príspevky vyberali aj na
území nitrianskej diecézy vo vtedy jestvujúcich farnostiach. Pri takej
návšteve poznačili meno farára, plebána, meno navštívenej obce, ďalej meno
patróna kostola, t.j. svätého, ktorému bol kostol zasvätený a aj počet
grošov, obnos, ktorý farár zložil. Podľa výkladu zložený obnos by mohol
poslúžiť k zisteniu počtu farníkov. Dotyční plebáni prisahali, že ich príjem
nepresahuje obnos, ktorý odviedli.
Najväčšou a najdôležitejšou
farnosťou bola Žilina pod názvom SILNA. Bol tam plebán Klement, ktorý bol
aj dekanom a zložil 22 grošov. Varínsky plebán zložil 17 grošov.
Pápežskí vyberači za Žilinou
prekročili Váh a tak sa dostali do kysuckej oblasti. Ale nechajme prehovoriť
vatikánsky dokument, lebo v ňom sa nachádza pre kysucký región dôležitý
údaj.
V latinskom znení znie takto:
"Item Petrus de Radela iuratus solvit VI. grossos" = Tiež Peter z Radole
sprisahaný zložil 6 grošov". Kysucké Nové Mesto sa v tomto súvise neudáva.
V tomto doklade je správa,
že v Radoli bol farár Peter, čo je písomný doklad o najstaršej kysuckej
farnosti na Kysuciach a to v lokalite zvanej Radoľa.
Tento údaj z vatikánskeho
dokladu je o to dôležitejší, že je doložený archeologickým výskumom. Pri
archeologickom výskume v roku 1956 odkryl archeológ Anton Petrovský - Šichman
(1919-1967) v Radoli na Koscelisku základy murovaného kostola. Podľa odhadu
kostol jestvoval približne od roku 1270 do roku 1429. Osídlenie a aj kostol
mohli byť ešte staršie. Je len zrejmé, že kostol slúžil duchovným potrebám
vtedy osídlenému okoliu.
O jestvovaní fary v Kysuckom
Novom Meste nemáme po ruke spoľahlivých správ. Diecézne Schematizmy uvádzali,
že Kysucké Nové Mesto je stará farnosť.
Ako bolo osídľované kysucké
územie, čo je veľmi obsiahla kapitola, vyskytovala sa potreba zakladať
farnosti aj na iných miestach.
Medzi najstaršie kysucké
fary patrí Stará Bystrica, kde bola zriadená farnosť r. 1667; v roku 1676
vznikla farnosť v Čadci a v r. 1694 v Turzovke.
Stará Bystrica predtým inklinovala
k Tepličke, Turzovka zase k Bytči. Čadca vznikla pri sútoku troch riek
a stalo sa tak preto, aby sa vytvorili podmienky pre budúce kysucké centrum.
O vzniku čadčianskej farnosti
Vo všetkých prácach začiatku
jestvovania fary v Čadci sa ujal rok 1676. Tento dátum sa nachádza vo všetkých
vydaniach diecézneho katalógu nazývanom Schematizmus. Možno sa domnievať,
že sa tak deje pod vplyvom kanonickej vizitácie biskupa Jozefa Vuruma z
roku 1828, ktorá tento dátum uznáva za vznik farnosti v Čadci. Sú však
skutočnosti, ktoré treba zohľadniť.
Pri cirkevných dejinách
farnosti Kysucké Nové Mesto sa vyskytuje okolnosť súvisiaca so šírením
učenia protestantizmu u nás. Je všeobecne známa dejinná skutočnosť konania
žilinskej synody v roku 1610, ktorá dala slovenskému protestantizmu istú
organizáciu. Údajne na tejto synoda mali byť prítomní zástupcovia z Kysuckého
Nového Mesta. Tak tam vznikla evanjelická farnosť zasahujúca územne na
Horné Kysuce. Protestantizmus sa dostal i na čadčianske územie. Veci dozreli
tak, že pod záštitou strečnianskeho panstva v roku 1620 bol vydaný dokument,
ktorým sa fara v Čadci osamostatňuje od Kysuckého Nového Mesta. Inak to
vtedy nešlo jedine zásahom zemepánov. Ak však obyvatelia prestúpili na
evanjelictvo, už predtým boli katolíkmi a museli mať aj svoj kostol, i
keď drevený. Do takto vzniklej farnosti okrem Čadce patrila aj Raková,
Staškov a Svrčinovec. Nemáme však správ o živote tohoto útvaru.
Život však išiel ďalej a
v premenách času nastali reformačné i rekatolizačné pohyby. Nitrianski
biskupi ako Juraj Selepčéni /1648 - 1666/, Leopold Kollonič /1666 - 1669/
vynakladali veľké rekatolizačné úsilie v nitrianskej diecéze. V rokoch
1669-1679 bol v Nitre biskupom učený a energický muž menom Tomáš Pálffy.
Dejiny ho poznajú ako agilného, horlivého a veľkodušného pastiera na nitrianskom
biskupskom stolci. Pre náš záujem je dôležitý údaj, že v rokoch 1674 a
1675 dal úradne preskúmať svoju diecézu trenčianskemu archidiakonovi a
nitrianskemu kanonikovi Jurajovi Novosedlíkovi /z. 1676/. On ponavštevoval
aj kysucké územie. Z toho vznikol dokument, zvaný Novosedlíkova vizitácia.
Juraj Novosedlík v októbri
1674 sa zastavil na fare v Kysuckom Novom Meste, farnosť vizitoval a mal
v pláne ísť aj do Čadce, aby tam: vykonal vizitáciu. Z tohto dokumentu
sa možno dozvedieť, že do Čadce nešiel. Urobil tak preto, lebo sa dozvedel,
že na ceste do Čadce sa vyskytujú zbojníci. Tak píše vo vizitácii, že do
Čadce, tak píše doslova "ob praesentiam Iatronum", pre prítomnosť zbojníkov
nešiel, ale citoval farára z Čadce do Kysuckého Nového Mesta, aby tam podal
správu o kostole, ktorú on aj poznačil. Z tejto vizitácie sa dozvedáme
aj meno vtedajšieho farára. Je ním akýsi kňaz menom Gabriel Ferdinand Kviedčinský.
Nie je známe odkiaľ a kedy do Čadce prišiel. Podľa mena mohol to byť poľský
kňaz. V tom čase nebolo zriedkavosťou, že sa vyskytovali migrujúci kňazi.
V Novosedlíkovej vizitácii je vedený ako farár v Čadci. Ešte bude o ňom
reč.
Opäť zavládli premeny viery,
lebo o dva roky 1676 je v Čadci opäť evanjelický kazateľ. Meno je neznáme.
Asi tu nebol nadlho, lebo zemepánska rodina Esterházy katolizovala a kde
mala patronát, všade dosadila katolíckeho duchovného. Tak bolo aj v Čadci.
Tak sa aj stalo, že luteránsky
kazateľ musel opustiť Čadcu. Údajne sa uchýlil na druhý breh Kysuce na
"pľac", zvaný dodnes U Capka.
Stalo sa to 16. apríla 1676.
V ten istý deň bol za čadčianskeho farára uvedený Ján Ribársky a začal
spravovať túto farnosť.
Od tých čias mala Čadca
stálych duchovných vo funkcii farárov, čo bol stály duchovný. Po ich smrti
alebo preložení na iné miesto, farnosť spravovali dočasní správcovia, čiže
administrátori.
Kostol v Čadci - Starý drevený kostol
Jestvujú novinárske správy,
že najstaršia časť Čadce, by mal byť Podzávoz a jeho počiatky kladú do
XIV. storočia a tam údajne by bol mal byt' postavený najstarší kostol.
Najistejšie však je, že najstarší čadčiansky kostol vznikol v XVII. storočí
a každá monografia o Čadci ho volá dreveným kostolíkom.
Najistejšia a písomne doložená
správa o jestvovaní dreveného kostola v Čadci je však z roku, 1674, a to
z dokumentu, zvaného kanonická vizitácia kanonika archidiakona Juraja Novosedlíka.
Viac o ňom bude reč o prvom známom kňazovi v Čadci Gabrielovi Ferdinandovi
Kviedčinskom. Vizitátor Novosedlík pri návšteve Kysúc, v Kysuckom Novom
Meste zanechal stručnú správu o tomto kostole. Podľa tejto správy vizitátora,
kostol bol drevený, bol veľmi jednoduchý, chudobný. Mal len najpotrebnejšie
zariadenie. Jeho výzdobu tvorili rozličné obrazy a sochy. Jeden z tých
obrazov sa dnes nachádza na hlavnom oltári, nad oltárnym obrazom. Na oltári
vtedajšieho kostola sa nachádzal maľovaný obraz narodeného Ježiška. Kostol
mal dvojitý chór. Boli tu tiež dva zvony, dva kalichy, jeden zlatý s paténou,
druhý cínový. Kostol bol chudobný, bez finančných prostriedkov. Jeho príjem
bol iba zo zvončeka, z milodarov, ktoré veriaci do neho kládli. Príjem
kňaza tvorili tzv. zárubky, čo boli dávky veriacich kňazovi ponajviac v
naturáliách. Vizitátor ich nazýva polatinčeným výrazom ako "zarubcones".
Ináč to pomenovať nevedel.
Ostatná správa, zrejme pri
stavbe murovaného kostola je, že bol prevezený na Rakovú a tam aj doslúžil.
Kto
dnes vstúpi do čadčianskeho kostola, jeho pohľad uchváti hlavný oltár s
typicky barokovou výzdobou. Kostol prešiel svojím vývojom.
Jeho počiatky boli ovplyvnené
príchodom jezuitov do Žiliny. Do Žiliny prišli jezuitskí misionári po prvý
raz 1654. Druhá misia sa začala 1673. Po tretí raz ich príchod do Žiliny
bol roku 1685, zriadili tam svoju rezidenciu, prevzali žilinskú faru a
konali misie po okolí. R. 1686 sa stal predstaveným žilinskej misie P.
Juraj Jankovič.
Žilinská rezidencia bola
založená z testamentárneho odkazu r. 1685, ktorý urobil ostrihomský arcibiskup
Juraj Selepčéni. Jej majetky sa rozkladali na území strečnianskeho a lietavského
pánstva. Majetky boli rozptýlené na území okolitých okresov ako aj na území
dnešného okresu Čadca. R. 1688 vznikol urbár. Podľa neho žilinským jezuitom
okrem iných obcí patrila aj Čadca. Urbár obsahoval presnú a dôslednú evidenciu
príslušných dávok zo strany obyvateľstva. Najbohatšia bola Čadca. Ročne
odovzdávala 5 pltí, každá po piatich brvnách. Na každej plti bolo po 7
kôp, t j. po 60 kusov šindľov. Veľmož Juraj Erdödy roku 1714 kúpil
Čadcu od žilinských jezuitov za 6.880 zlatých.
Jezuiti aj potom venovali
misijnú činnosť Kysuciam a aj Čadci. Jestvuje správa, že na jar a leto
1733 jezuitský misionár navštívil Kysuce. Cez týždeň sa venoval chlapcom,
ktorí pásli statok na lúkach. Zhromažďoval ich okolo seba a pripravoval
ich na prijatie sviatostí. Otcovia a matky bývali zaujatí prácou na poliach.
Tým sa venovali po nedeliach a vo sviatky. Z jezuitov bol to práve P. Jankovič,
ktorý povzbudil čadčianskych veriacich ku stavbe nového, murovaného kostola.
V roku 1734 na mieste starého dreveného kostola bol postavený murovaný
kostol, ktorý stojí dodnes.
Je zasvätený sv. apoštolovi
Bartolomejovi. Bol postavený z milodarov miestnych veriacich a za výdatnej
pomoci P. Jankoviča. Ten nezabudol na čadčiansky kostol aj keď neskôr pracoval
vo Viedni.
Biskupské
vizitácie z rokov 1766, 1798 a 1828, každá zanechala opis kostola. Prvé
dve sú dosť ťažko prístupné. Najprístupnejšia je z roku 1828. Kostol si
však zachoval základné údaje, ako dĺžka 38 m, šírka 16 m. Veža má výšku
asi 36 m. Kostol bol stavaný v duchu doby, t.j. v barokovom slohu. Najlepšie
to vidno na hlavnom oltári, ktorý pochádza z roku 1762. Uprostred sa nachádza
oltárny obraz ku cti sv. Bartolomeja, ktorý je patrónom farnosti i mesta.
Na starších pečatiach je pekne vyobrazený. Vedľa oltárneho obrazu sa nachádzajú
sochy sv. Joachima a Anna, rodičov Panny Márie. Povedľa nich sa nachádzajú
sochy, sv. Augustína sa srdcom v ruke, čo je jeho atribút. Druhý svätec
má na hlave pápežskú pokrývku hlavy a ustálilo sa, že je to sv. Gregor
Veľký. Uprostred oltárneho stola sa nachádza svätostánok na uschovávanie
Najsvätejšej Sviatosti. Na pravej i ľavej strane symetricky boli bočné
oltáre, sv. Jána Krstiteľa a sv. Anny. Dnes sú na nich sochy Božského Srdca
a Panny Márie. Obrazy boli nimi nahradené. Stalo sa tak pri veľkej oprave
kostola 1899 za farára Ignáca Tvrdého.
Najkrajším predmetom kostola
bola kazateľnica, hore so soškou Krista Spasiteľa, kolom do kola sa nachádzajú
štyria evanjelisti. R. 1800 vybudovali murovaný chórus pre organ a spevákov.
Organ bol viac ráz prestavovaný, kým prišiel k dnešnej podobe. Pred oltárom
visela lampa večného svetla. Kostol mal všetky potrebné nádoby a rúcha
potrebné k bohoslužbám, ako kalichy, omšové rúcha, liturgické oblečenie
pre kňaza i miništrantov. Kostol býval často opravovaný a každá oprava
zanechala svoj prínos. Kaplnky, ktoré boli pristavené povedľa veže stratili
svoju funkčnosť, prerazila sa stena do kostola a tak vznikli dva vedľajšie
vchody do kostola.
Ako prichádzame ku kostolu,
na jej priečelí sa nachádza krásna socha Panny Márie Kráľovny nebeskej.
Pri stavbe kostola jezuiti darovali krásnu sochu Panny Márie, ktorá sa
časom rozpadla. Tá, ktorá je na priečelí kostola, 1785 ju darovala čadčianska
rodina Špaldoňová 1892 kaplán Št. Beňáč (al. Beniač) urobil medzi ľuďmi
zbierku a za 250 zlatých zakúpil v Mníchove od firmy Mayer sochu Panny
Márie Lurdskej.
Aký by to bol kostol
bez zvonov? V 19. storočí bol zvon Bartolomej, Najsv. Trojica, Lukáš, a
ešte dva menšie zvony. V prvej svetovej vojne boli zvony rekvirované na
vojenské účely. Po prvej svetovej vojne boli zakúpené nové zvony Bartolomej,
Cyril a Metód a Mária. Používal sa menší zvon umieráčik. Elektrifikovanie
kostola sa urobilo 1922. Za dekana Števuľu boli zvony prevedené na elektrický
pohon.
V prvom podlaží veže kostola
sú na železnej zvonovej dvojpriestorovej stolici umiestnené dva zvony.
V druhom podlaží je oceľová zvonová stolica s priestorom pre tri zvony.
V strede tohto priestoru je umiestnený zvon so spodným priemerom 1350 mm,
s vnútornou výškou 1025 mm. Je však prasknutý, pričom v minulosti boli
pokusy opraviť ho zváraním, čo sa nepodarilo. Znel v tóne D 1.
Výročie
konsekrácie kostola sa slávievalo 6. augusta na sviatok Premenenia Pána.
Čadčiansky kostol bol svedkom
mnohých cirkevných slávností. Azda najmohutnejšia slávnosť bola v roku
1920, keď oščadnický dekan Štefan Krautman zvolal na poradu všetkých farárov
okolitých dekanátov. Okrem čadčianskeho to bol dekanát starobystrický,
turzovský, kysuckonovomestský, varínsky a prišli kňazi aj z dekanátu žilinského
a bytčianskeho.
V čadčianskom kostole sa
konali mnohé náboženské slávnosti, novokňazské primície, birmovky, prvé
prijímania. Čadčiansky kostol nikdy nezíval prázdnotou a ozýval sa spevom.
Je vhodné ešte spomenúť, že v roku 1921 vyšiel tlačou v Čadci "Malý spevník
chrámový" bez udania autora. R. 1928 zas vyšiel "Pútnický spevník pre Kysuce".
Čo sa neuskutočnilo, bola
plánovaná prístavba, rozšírenie kostola, čo je veľmi žiadúce.
Poradie čadčianskych správcov tunajšej farnosti
Dejiny každej farnosti musia
mať súpis takých duchovných, ktorí na ich území vykonávali duchovenskú
službu. Podľa rozličných dokladov poradie čadčianskych dušpastierov má
nasledujúce poradie:
1. Prvým, menom známym
kňaz je Gabriel Ferdinamd Kviedčinský. Jeho meno je známe z vizitácie kanonika
Juraja Novosedlíka. V Čadci jeho pôsobenie spadá do rokov okolo 1674. Nikde
inde sa jeho meno nespomína. Podľa mena bol to Poliak. Podľa všetkého patril
medzi migrujúcich misionárov. Tu aj skončil svoj život.
2. 16. apríla 1676, ako
už bolo spomínané v stati o vzniku farnosti, bol uvedený do funkcie čadčianskeho
farára, Ján Ribarsky. Bádaním sa o ňom zistilo, že sa narodil r. 1644 v
Poľsku. Teologické štúdiá konal v Krakove. Na kňaza bol vysvätený 1667.
V Čadci mohol byť do roku 1690. Jeho ďalšie pôsobiská sú neznáme, iba že
v roku 1692 sa nachádza na fare v Trstenej. Rokom 1705 sa jeho stopa stráca.
3. V roku 1690 prišiel
na čadčiansku faru vzdelaný muž Ján Martin Križan. Rok narodenia je nezistený.
Pochádzal z obce Tŕstie v púchovskom okrese. 1667 sa nachádzal na gymnáziu
jezuitov v Trenčíne. V zozname žiakov je zapísaný ako Slovák a nepochádzal
zo zemianskeho stavu. Študoval na Trnavskej univerzite, kde 1674 získal
stupeň bakalára filozofie. V Čadci pracoval do roku 1695, kedy prešie1
na faru v Považskej Bystrici. Tam úspešne účinkoval aj v hodnosti dekana
do jeho násilnej smrti 7. septembra 1720. Bol zavraždený.
4. 1695 po ňom nastúpil
Adam Beško, ktorý tu pracoval vyše 30 rokov. t.j. do roku 1727. Vtedy aj
zomrel.
5. Po ňom 1727 nastupuje
do Čadce za farára Martin Stankovič, kaplán z Kysuckého Nového Mesta. Tu
pracuje do roku 1749, kedy prechádza na faru do Kočkoviec. Tam pracuje
do roku 1752, kedy pre nevládnosť, vyčerpaný opúšťa farnosť. Za neho sa
staval terajší kostol.
6. 1749 prichádza
na čadčiansku faru do Čadce nitriansky rodák František Bé1aj,kde sa narodil
1723. V Čadci pracuje do roku 1752, kedy prešiel na faru do Motešíc, potom
do Mitíc. Tam sa aj jeho stopa stráca.
7. 1752 prichádza na faru
trenčiansky kaplán. Ján Sartoris. Zistilo sa o ňom, že sa narodil 1726
a že bol začas aj vojenským kňazom. V Čadci pracuje krátko, lebo 1756 odchádza
na faru do Kochanoviec.
8. V tomže roku prišiel
do Čadce za farára Ján Košťál. Narodil sa 1730 v Dubnici, v duchovnej správe
bol najprv kaplánom v Kysuckom Novom Meste, 1756 je v Čadci, 1758 prechádza
na faru do Nemšovej, 1773 na faru do Rovného pri Bytči, kde zomrel 9. novembra
1789.
9. 1758 prichádza na čadčiansku
faru František Škrekaj, alebo aj sa píše o ňom aj pod menom Širokaj. Po
dvoch rokoch z Čadce odišiel, t.j. 1760 na faru do Rosiny a tam aj 17.
septembra l778 zomrel.
10. 1. októbra 1760 prišiel
za farára do Čadce na veľmi dlhý čas kňaz Lukáš Pažický. Naradil sa v Prievidzi
ako dvojča s bratom Adamom a 16. novembra 1728 bol pokrstený. Vtedy sa
do matrík nepísal deň narodenia, ale krstu. Filozofické a teologické štúdia
konal v Trnave počas troch rokov. l. augusta 1752 bol vysvätený na kňaza.
Jeden rok a tri mesiace bol kaplánom v Malej Hradnej. 16. novembra 1754
prišiel na Kysuce, a to na Skalité, kde sa stal druhým farárom v poradí.
1760 sa stal farárom v Čadci, ale tak, že spravoval obidve farnosti, Skalité,
aj Čadcu. Taký stav trval do roku 1772. Býval v Čadci. Počas jeho pôsobenia
1778 bola postavená v Čadci murovaná fara.
Počas jeho dlhého pobytu
v Čadci sa prevádzali viaceré akcie. Podľa veže sa postavili dve kaplnky
1751 a 1783. Samotná veža sa stavala 1778. Hlavný oltár stavali 1762. Na
veži kostola strešná konštrukcia sa robila 1794 ako o tom svedčí písaná
listina, nájdená pri oprave veže 1984. Text latinskej listiny do slovenčiny
preložil autor tejto state, čo sa nikde neuvádza. Pažický daroval kostolu
zvon, po ňom pomenovaný Lukáš.
Okrem jeho pastoračnej práce
treba vyzdvihnúť jeho účasť v Berno1ákovom Tovarišstve, v rokoch 1793 -
1795. Odobral štyri slovenské knihy, medzi nimi praktickú knihu Fándlyho
Zeľinkára. Počas jeho účinkovania dvaja chlapci sa venovali kňazskej službe.
Lukáš Pažický sa rozlúčil s týmto svetom 18. apríla 1800 a bol v Čadci
pochovaný.
11. 1. júla v tom
istom roku zaujal faru v Čadci rakovský farár Juraj Ghéczy. Narodil sa
26. apríla 1760 v Novákoch. Prvý ročník filozofického štúdia konal
v nitrianskom seminári a ostatné štúdiá v generálnom seminári v Bratislave.
Po skončení bratislavských štúdií strávil v Nitre desať mesiacov, aby sa
pripravil na kňazskú vysviacku, ktorá mohla byť v rokoch 1786 - 87. 14
mesiacov bol kaplánom v Bytči a 20 mesiacov v Kysuckom Novom Meste. 1790
sa stal farárom na Rakavej. 1798 sa sťažoval na svojich rakovských farníkov.
Po smrti Pažického sa stáva farárom a dekanom v Čadci. Aj on odoberal bernolákovské
tlače a zaslúžil sa o školu. 1810 prešiel na ľahšiu faru do Skalky. Bol
už chorľavý, šiel sa liečiť do Pešti a tam aj zomrel 4. apríla 1819.
Pisateľ článku o Čadci 1893
spomína "znamenitých synov" Pažického a Ghéczyho. Vyjadril túžbu: " ...
azda, že nám dakto padá obšírnejšie správy z Kysúc starých i nových veľkých
i malých". Kiež tieto riadky splnia nanesenú túžbu!
12. Ghéczyho nástupcom 1810
Sa stal kňaz Ján Bielek. Jeho údaje prezrádzajú, že sa naradil 24. júna
1776, teda na sviatok sv. Jána v Kysuckom Novom Meste. 1794 bal prijatý
do nitrianskeho seminára. 1801 bol vysvätený na kňaza. V tam istom roku
je na fare v Lazoch pod Makytou, 1802 je farárom v Krásne nad Kysucou.
Odtiaľ 1810 prešiel na faru v Čadci. Po 15 rakoch 1825 bol zvolený na faru
v Žiline. 1833 bol vymenovaný za čestného nitrianskeho kanonika. V Žiline
zahral dôležitú úlohu 1848 roku. Tam aj zomrel 5. marca 1853.
13. R. 1825 čadčiansku faru
zaujal kňaz Ján Karell. Narodi1 sa 1790 v Osuskom. Študoval v Nitre. Za
jeho pôsobenia nitriansky biskup Jozef Vurum v Čadci vykonal kanonickú
vizitáciu r. 1828. Je to obsiahly dokument o čadčianskej fare a kostole,
z ktorého sa bude vždy čerpať. Zomrel v Čadci 18.II. 1838. Počas jeho pôsobenia
1831 zúrila povestná cholera.
14. Po Kare1lovi prišiel
1838 za farára Štefan Butor. O jeho živote sa nachádzajú správy v kanonickej
vizitácii Zákapčia 1828. Narodil sa 1793. Na kňaza vysvätený 1819. 1831
bol farárom na Zákopčí. 1838 prišiel do Čadce. Tu sa dlho. nezdržal, lebo.
14.9. 1840 zomrel.
15. Jedným z veľmi zaslúžilých
duchovných pastierov v Čadci bol dekan František Xavér Daniš. Počítajú
ho do skupiny posledných bernolákovcov. Generačne mladší nepatril už k
Tovarišstvu. on žal jeho ovocie. Stál na prechode bernolákovcov ku štúrovcom.
Do galérie bernolákovcov sa zaradil ako spisovateľ.
František X.
Daniš sa naradil 23.X. 1796 v Banskej Štiavnici. Po štúdiách v nitrianskom
seminári v decembri 1819 bol vysvätený na kňaza. Po vysvätení bol vychovávateľom
v rodine baróna Hellenbacha, 1820 v kancelárii generálneho vikára, 1821
ide za kaplána do Rovného, 1825 sa stal farárom v Zákopčí, 1833 v Turzovke
a napokon 1840 farárom s funkciou dekana v Čadci.
Do dejín
slovenskej literatúry sa zapísal prekladom a vydaním piatich zväzkov kázní,
čím poslúžil vhodnou príručkou pastoračnému kňazstvu. Jazykovedci si všimli
používanie dlhého tvaru privlastňovacieho zámena "naším, vaším". Bolo by
veľmi pozoruhodné vidieť, ako používal v texte kníh tzv. "kysucizmy". Z
jeho čadčianskeho pobytu sú pozoruhodné dve udalosti roku 1848. Na starej
fare r. 1937 umiestnili pamätnú tabuľu, dielo sochára Vojtecha Ihriského.
Stalo sa tak na pamiatku keď slovenskí dobrovoľníci pod vedením Hurbana
a Štúra, Zocha a Bloudeka obsadili Čadcu ako predstavitelia Národnej
rady slovenskej. Hurban so Štúrom boli "bytom i sytom u starkého dekana
Daniša, horlivého Slováka". Naša poznámka: Aký starký, veď mal len 52 rokov.
Prišli hladní, nevyspatí. Na fare u Daniša našli pohostinstvo. Hurbanovci
verbovali Kysučanov do oddielov slovenského vojska. V Čadci sa hlásilo
30 mládencov. V Kysuckom Novom Meste 2, v Žiline ani jeden. V Kysuckom
Novom Meste ženy kľakali na zem, brali deti na ruky a snažne prosili, aby
im nebrali mužov na vojnu. Po skončení povstania sa všetci čadčianski dobrovoľníci
vrátili živí domov.
Varínsky farár Jozef
Šimonik sa veľmi angažoval za maďarskú gardu. Vojaci rakúskeho generála
Frischeisena ho zajali a viedli smerom na Tešín. 12. decembra 1848 ho odsúdili
na smrť a na čadčianskom cintoríne ho mali zastreliť. Dekan Daniš zasiahol
a súdny výrok nevykonali.
Roky 1847 - 1849 boli
hladovým rokmi. Zemiaky sa neurodili, nastal hlad a ľudia od hladu mreli.
1849 Daniš ako okresný dekan na birmovke v Kys. Novom Meste povedal srdcervúcu
kázeň. Biskup Imrich Paluďai zriadil stravovaciu akciu.
Daniš horlivo podporoval
Spolky miernosti ako aj iné osvetové podujatia. Zomrel mladý, 53 ročný,
náhlou smrťou, ranila ho mŕtvica 1. apríla 1849. Pochoval ho bytčiansky
dekan Štefan Tvrdý pri kostole do nového hrobu. Dočasnú správu farnosti
po ňom prevzal kaplán Ondrej Lemeš.
Danišov hrob v päťdesiatych
rokoch 19-tého storočia bol označený malým mramorovým krížikom. Jeho hrob
identifikoval dp. Peter Holbička ešte ako bohoslovec a je to miesto naproti
kamennému krížu v lipovej aleji.
16. V roku 1849 po smrti
Danišovej ako čadčiansky farár nastúpil František Lerch. Je zistené o ňom,
že sa narodil 18. augusta 1809. Po nitrianskych štúdiách bol vysvätený
21. augusta 1832. 1838 sa stal farárom na Zäkopčí, 1849 prišiel do Čadce,
1853 odišiel na faru do Lefantaviec neďaleko Nitry, 1865 zas išiel na faru
do Nitr. Rudna, 1881 bol penzionovaný a 15. mája 1892 zomrel ako 83 ročný.
17. V roku 1853 sa
stal farárom v Čadci kaplán Ján Raška. Narodil sa 19. I. 1826, rodisko
nezistené. 24.VII. 1849 bol vysvätený. Po kaplánskych rokoch v Čadci sa
tu stal farárom i dekanom na dlhé roky až do roku 1890, kedy odišiel do
penzie. Pastoračnou prácou pozdvihol školstvo. Najmä za kaplánovania Henricha
Radlinského stúpol počet žiakov. Kým 1869 bolo v Čadci žiakov 59, 1870
ich bolo 128, 1871 ich bolo 212, 1873- 255, 1875 - 291, 1878 - 325, 1883
- 428 žiakov. Farár sa staral aj o slovenské učebnice. Sám odoberal slovenské
časopisy a podporoval slovenské aktivity. 1890 odišiel do penzie. Na dôchodku
aj zomrel 9. novembra 1899.
18. V roku 1891 prišiel
za farára Ignác Tvrdý. Narodil sa 8.II. 1828 v Žiline. Študoval v Nitre,
kde bol aj vysvätený. Kaplánom bol dlhé roky v Dlhom Poli, až kým sa 1866
nestal farárom vo Vysokej n. Kysucou. Zastával aj funkciu okresného dekana
turzovského dekanátu. Jeho práce boli ocenené tým, že 1891 bol povýšený
do hodnosti titulárneho prepošta s možnosťou pri omši používať biskupské
odznaky. V tomže roku prišiel do Čadce za farára. Za neho sa previedla
veľká oprava kostola. Do okien boli vložené obrazy vo vitrážnych sklách.
Vtedy asi aj oltárny obraz sv. Bartolomeja mohol byť prevedený v takejto
podobe. Veriaci veľmi obdivovali omšový kalich, ktorý pán prepošt pre kostol
zaobstaral. Jeho život sa skončil 6. mája 1904.
Po jeho smrti spravoval
farnosť kaplán Štefan Krautman a Štefan Beniač.
19. V roku 1904 prevzal
čadčianskú farnosť najprv ako administrátor a 1909 ako definitívny farár
už spomínaný Štefan Beniač. Narodil sa 1869 v Žiline, študoval v Nitre,
tamže 1891 vysvätený. Kaplánom bol v Čadci, 1901 dočasným správcom fary
v Rakovej, Rosine, 1902 v Bytči, Oščadnici. V Čadci bol správcom farnosti
do roku 1920. Slovenskými kázňami prispieval v rokoch 1893 - 1900 do Osvaldtovej
Kazateľne, článkami do novín Kresťan, Katolíckych Novín, Ľudových Novín,
Posla Bož. Srdca Ježišovho. V nitrianskych maďarských novinách Nyitramegyei
Szemle 1896 uverejnil dejiny Čadce a jej kostola. Všetko uverejňoval pod
menom Štefan Beňáč. Bol účastinárom aj čadčianskej súkenky, ktorá po prvej
svetovej vojne skrachovala, práca prestala, čo pripísali jemu. V dôsledku
takých nepokojov 1920 išiel do penzie. 1922 bol pomocným duchovným v Bánovciach.
Žil však v Budapešti. Zomrel 21.februára 1942.
Farnosť po ňom spravoval
ako administrátor kaplán Ján Porubský.
20. Uprázdnené čadčianska
farnosť bola obsadená r. 1921, keď biskup Dr. Karol Kmeťko vymenoval za
farára do Čadce Štefana Stolárika. Štefan Stolárik sa narodil r. 1869 v
Turzovke. Študoval v Nitre a v Budapešti. Na kňaza bal vysvätený 1892.Pôsobi1
na kaplánskych miestach ako Zákopčie, 1897 Vysoká, 1906 prišiel na faru
do Lysej pod Makytou. 1921 roku na výslovnú žiadosť biskupa Dr. Kmet'ku
prevzal faru v Čadci. Aby mu toto menovanie "osladil", vymenoval ho do
hodnosti titulárneho opáta na Skalke a venoval mu aj hodnostársky prsteň,
čo sa stalo r.1922. Vyše dvadsať rokov spravoval čadčiansku farnosť. Ľud
ho menoval "pan opatek", alebo "pan opatko". Zomrel 12. marca 1940. Po
jeho smrti farnosť spravoval žilinský kaplán Vojtech Stranovský.
21. V roku 1940 obsadil
čadčiansku faru Rudolf Kunda. Narodil sa 16.XI. 1892 v Bošáci. Študoval
v Nitre a tam bol počas prvej svetovej vojny vysvätený na kňaza 2. júla
1916. Kaplánoval vo Varíne, Čadci, Močenku a Rajci. 1925 sa stal farárom
v Belej pri Varíne. 1940 prišiel do Čadce. Prišlo mu pracovať v krušných
časoch druhej svetovej vojny ako aj po nej. Zomrel na svoje meniny 17.
apríla 1953.
On a nasledujúci farári
sú ešte v živej pamäti Čadčanov.
22. V júni 1953 prišiel
na čadčiansku faru Rudolf Števula. Narodil sa 3.7. 1909 v Topoľčiankach.
Študoval v Nitre a tam bol aj 12. 1932 vysvätený na kňaza. Kaplánom bol
v Starej Bystrici, 1933 v Turzovke, 1934 nastúpil na novozriadenú farnosť
v Klokočove a odtiaľ prešiel do Čadce.
Tento dolniacky kňaz si
zamiloval kysucký kraj a kysucký ľud. Kysucký spisovateľ Pavol Hrtus Jurina
ho nazval "chalupčanským pánkom“. Patril medzi kysuckých priekopníkov futbalu
a motorizmu. Za neho sa začala stavať nová fara. Mal mnoho kaplánov. Najdlhšie
z nich bol pri ňom kaplán Ladislav Belás, čadčiansky nazývaný „Belasko“.
Neskôr sa stal kanonikom, no keď prišiel na návštevu do Čadce, babky ho
stále oslovovali len „náš kaplánko“ R. 1980 odišiel farár na dôchodok a
býval v Zlatých Moravciach, kde aj 8. decembra 1994 zomrel. Písaval
aj do časopisov Náš priateľ a Katolícke Noviny.
23. Po ňom 1980
správu fary prevzal Milan Kavor. Jeho údaje: Narodil sa 10.XI. 1944 v Brodzanoch,
teológiu študoval na Cyrilometodskej bohosloveckej fakulte v Bratislave,
tam tiež vysvätený 17.VI. 1972, kaplán v Bytči, 1973 Čadci, 1977 správca
fary Lietava, 1980 správca fary Čadca. 1988 čestný dekan, 1992 cirkevný
sudca. Za jeho pôsobenia sa v Čadečke na mieste starého dreveného kostolíka
postavil nový, murovaný. Začalo sa so stavbou kostola na sídlisku Kýčerka,
postavilo sa celé nové poschodie na fare, vo farskom kostole sa zaviedlo
elektrické kúrenie, urobila sa medená strecha a prístavba novej sakristie.
V r. 1995 správca fary Ostratice a Rybany, 1999 správca fary Rybany.
24. R. 1995 správu
fary v Čadci prevzal Marek Hriadel, narodený 24.3. 1958 vo Veľ. Klíži.
Študoval na Cyrilometodskej bohosloveckej fakulte, vysvätený na kňaza 17.6.
1984 v Nitre, kaplán Košeca, 1986 Bytča. 1987 správca fary Lehota pod Vtáčnikom,
1990 správca fary Vysoká nad Kysucou, 1995 správca fary a dekan Čadca,
1997 špirituál Kňazského seminára, 1999 dosiahol akademický stupeň na univerzite
KUL v Lubline v Poľsku licenciát teológie, 2001 farár v Nitre.
25. R. 1997 prevzal
správu fary v Čadci Ing. Ivan Konečný, narodený 19.4. 1944 v Radošovciach,
na kňaza tajne vysvätený 25.5. 1975. Po Nežnej revolúcii 1990 kaplán v
Čiernom, 1991 správca fary tamže, 1997 správca fary Čadca. 2000 čestný
dekan. 2002 farár Považské Podhradie. Za jeho pôsobenia sa v Milošovej
začala sláviť nedeľná bohoslužba v bývalej krčme. Budova sa začala prestavovať
na kostol, začali sa sláviť bohoslužby v bývalej Horelickej škole.
26. R. 2002 poradie
čadčianskych farárov uzaviera, lebo to sme už v súčasnosti, Th.Lic. Emil
Floriš. Narodil sa 22.6.1955 v Púchove, pochádza z farnosti Lednica, študoval
na Cyrilometodskej bohosloveckej fakulte v Bratislave, na kňaza vysvätený
14.6.1981. Kaplánom bol v Nesluši, 1981 v Pov.Bystrici, 1985 v Krásne nad
Kysucou, 1987 správcom fary v Rosine, 1997 v Predmieri. R. 2000 dosiahol
stupeň akademického štúdia licenciáta posv. teológie na Pápežskej univerzite
v Krakove a r. 2002 zaujal prestol farára v Čadci.
Čadčianska farnosť zaberala
široké územie. V posledných rokoch narástol aj počet obyvateľstva. V roku
1998 sa postavil nový kostol sv. Jozefa robotníka. O rok neskôr Biskupský
úrad v Nitre rozdelil územie čadčianskej farnosti a pri tomto kostole zriadil
novú farnosť s názvom Čadca - Kýčerka. Farnosť zaberá západnú časť čadčianskeho
územia.
Biskupský úrad vymenoval
aj správcu fary. Je ním Marek Smatana. Narodil sa v Topoľčanoch 13.2. 1972.
Na kňaza bol vysvätený 14.6. 1997.
Táto farnosť už má aj svojho
kňazského odchovanca. Volá sa Gustáv Lutišan. V júni 2004 bol vysvätený
za diakona a r. 2005 za kňaza.
V duchovnej správe farnosti
pôsobí aj diakon Milan Potočiar, narodený 21.1.1968 a vysvätený 20.6. 1993.
Na záver tejto kapitoly
uvádzame dva pokusy o štúdium za kňaza, ktoré pokusy boli ukončené ich
úmrtím.
V roku 1888 medzi prvých
chovancov Malého seminára v Nitre bol prijatý študent Jozef Kováčik, narod.
24.8. 1870 v Čadci. Chodil do VI. triedy. Po Novom roku 1889 ochorel na
tuberkulózu. Stav sa nelepšil. Beznádejne chorý odišiel k rodičom. Seminárske
zápisy neuvádzajú dátum jeho smrti. Bude ho treba nájsť v matrikách čadčianskej
fary.
Druhý bol Eliáš Tobola z
Čadce, tak isto chovanec Malého seminára v Nitre a žiak VI. triedy gymnázia
v Nitre, ktorý zomrel 10. februára 1948. Bol pochovaný na čadčianskom cintoríne.
Nech odpočíva v pokoji!
Kapláni v Čadci
Čadčianska farnosť bola rozsiahla,
preto farár potreboval na pomoc mladších duchovných, ktorých nazývali kaplánmi.
Nasleduje ich menoslov.
pokiaľ sa ho podarilo z prameňov zostaviť:
1782 - P. Gerard františkán
P. Celestín františkán
1794 - P. Tomáš Hlavačáni
františkán
1795 - P. Paulik F.
františkán
1796 - Juraj Jakuš
1797 - Ján Dvorák
1799 - František Tóth
1800 - Samuel Peška
1802 - Michal Rovňan
1805 - Ján Harant
1807 - Adam Hvorečný
1810 - Ján Morvay
1811 - Michal Mihalovič
1813 - Juraj Bujna
1817 - Andrej Zajmus
1823 - Daniel Konček
1826 - Štefan Marko
1833 - Juraj Novosad
1840 - Valentín Zimmermann
1843 - Andrej Lemeš
1849 - Ján Raška
1854 - František Podivinský
1860 - Juraj Lenčo
1861 - Juraj Špaček
1862 - Adam Skalka
Ján Horecký
1863 - Ján Sečanský
1864 - Ján Palášty
1865 - Štefan Ballay
1867 - Henrich Radlinský
1881 - Alexander Hollý
1889 - Július Matuščík
1891 - Štefan Beňáč (alebo
aj Beniač) K jeho účinkovaniu v Čadci sa viaže zavedenie májových pobožností.
Od roku 1895 sa mená kaplánov nachádzajú vo farských matrikách pri výkone funkcii krstov, sobášov a pohrebov.
Hodas – zaviedol v Čadci
prvé piatky
Belás Ladislav (1954-1963)
Danihel Peter (1972-1973)
+ 1.7.1986
Kavor Milan (1973-1977)
Oprala Jozef (19
Noga Jozef (1970-1973)
Šuppa Jozef (
Gura Ladislav (1979-1985)
Ondrejička Ján (1976-1979)
Dvorský Jozef (
Stranianek Peter (
Stanček Ľubomír (
Belák Stanislav (1982-1983)
Duník Stanislav (1985-1986)
Gurín Dominik (1986-1990)
Mazúch Pavol (1989)
Moravec Pavol (výpomoc)
Dzurianik Štefan (
Lysičan Miroslav (1990)
Kovács František (1990-1992)
Hlaváč Ján (1990-1993)
Petráš Jozef (1992-1993)
Špánik Ivan (1992-1994)
Strapko Stanislav (1993-1995)
Ďungel Stanislav (1994-1995)
Kňaze Ivan (1994-1997)
Kováč Milan (1993-1994)
Vojtek Štefan (1996-1997)
Zimen Peter (1997-1998)
Smatana Marek (1997-1999)
Bukovan Štefan (1998-1999)
Mátel Andrej (1998-1999)
Hoždora Miroslav (1999)
Vaňo Igor (1999-2000)
Tarhaj Jaroslav (2000-2001)
Kaštan Peter (2000-2002)
Sudor Jozef (2001-2002)
Balaj Jozef (2002)
Bollo Ľubomír (2002-2004)
Slávik Ján (2002-2005)
Švec Peter (2003-2005)
Fukas Martin (2004-
Neviďanský Henrich (2005-
Dubec Peter (2005-
Kňazi pochádzajúci z Čadce
Čadčianska farnosť je starobylá,
bola náročná a ako ukazuje prehľad kňazov tam pôsobiacich, ich rad je obsiahly.
Čadčianska farnosť však splatila svoj dlh voči cirkvi i voči národu tým,
že podľa svojich možností dodala vynikajúce postavy cirkvi i národu.
1. Prvým zisteným
kňazom z Čadce je Ondrej Bazelides. Podľa matrík bazelidesovská rodina
sa objavuje v Čadci po roku 1745. Dekan Lukáš Pažický drobným a ťažko čitateľným
písmom poznačil do matriky, že 19. novembra 1764 pokrstil Ondreja, syna
Šimona a jeho manželky Barbory. Základné vzdelanie dostal v čadčianskej
škole. Pátri františkáni zo Žilinského kláštora často vypomáhali v Čadci
v duchovnej správe. Pod ich vplyvom sa Ondrej prihlásil do ich rádu v roku
1782. V roku 1786 z rádu vystúpil a prestúpil do diecézneho kléru. Teologické
štúdiá konal v generálnom seminári v Pešti a v Bratislave. Na kňaza bol
vysvätený v Nitrianskej katedrále biskupom Františkom Xav. Fuchsom pri
oltári Snímania z kríža 24.júla 1790. Po krátkom kaplánovani v Lietave
1791 sa stal farárom v Riečnici. Farnosť bola bez, kostola, bez farského
príbytku. Čoskoro však jeho pričinením stojí drevený kostolík, aj škola
s učiteľom organistom. R.1792 ho biskup Fuchs povolal do biskupskej kancelárie
do funkcie ceremonára a biskupského notára. 1793 je preložený na faru do
Súľova, ktorá sa nazývala "dukátovou farou". 1800 prešiel ne faru do Papradna,
kde sa mu veľmi nedarilo. Už troch jeho predchodcov donútili z Papradna
odísť, on bol štvrtý. Po siedmich rokoch sa vrátil znova do Súľova. 1814
prijal faru v Strečne. Tam čoskoro zomrel, 18. júna 1817 jeho mŕtve telo
uložili do hrobu.
Po celý čas trvania Bernolákovho
Tovarišstva bol jeho členom, od roku 1792 - 1796.
Ešte možno pripomenúť údaj,
že jeho otec bol dva razy v Čadci richtárom 1787 a 1791.
2. Dekan Lukáš Pažický zapísal
do čadčianskej matriky, že 11. mája 1785 pokrstil chlapca, syna otca Ondreja
a matky Zuzany Derčíkových na meno Ján. Krstným otcom bol Ján Derčík, ktorý
bol 1792 čadčianskym richtárom. Iný, Štefan Derčík bol zas kostolným kurátorom.
Derčíkovská rodina prišla do Čadce asi okolo r. 1760.
Janko Derčík sa dostal do
sveta, lebo filozofiu študoval v Bratislave a teo1ógiu vo Viedni. Vysvätený
bol 1807. Bol predurčený k vyšším miestam. Do r. 1809 bol prefektom v generá1nom
seminári v Bratislave. 1814 je profesorom biblických vied v Trnave a napokon
v Pešti. 1826 sa stal ostrihomským kanonikom. 1829 bol vymenovaný za kráľovského
cenzora kníh a ako taký prepustil na cenzúre spisy básnika Jána Hollého,
on mu za to venoval tri básne. Nazývali ho "Slovenským Jankom“. 1830 dostal
titul opáta a 1836 titulárneho biskupa bez biskupského svätenia. 1836 sa
stal aj rektorom peštianskej univerzity. Zomrel 29.7.1842 v Budapešti.
Zanechal po sebe príručky arabskej a aramejskej reči.
3. V roku 1791 sa
stal v Čadci učiteľom - organistom 23 ročný muž Jozef Eustach Valter. 15.
decembra 1801 sa mu narodil syn menom František, ktorý opustil rodnú Čadcu,
aby v Nitre študoval za kňaza. 26. septembra 1825 bol vysvätený. Dlhé roky
bol kaplánom v Pov. Bystrici. 1836 sa stal farárom v Považskom Podhradí,
kde aj zomrel 28. novembra 1869.
4. 5. decembra 1802
sa narodil na Horelici chlapec, ktorý sa stal chýrnym človekom. Volal sa
Ján Nemčák. Teologické štúdiá vykonal v Trnave. Na kňaza bol vysvätený
7. augusta 1831. Vtedy zúrila cholerová nákaza, preto nemohol mať primície
doma, ale v Žiline pred sirotárskym kostolom. Kaplánom bol v Terchovej
a v Púchove. 1842 sa stal farárom v Dolnej Súči, kde podporoval už vtedy
známu súčanskú dychovku. 1866 sa stal farárom v Trenč. Teplej, 1877 v Malej
Hradnej, ale hneď penzionovaný. Býval u bývalého kaplána Juraja Stískalu.
Zomrel v Trenč. Teplej 14.1.1885. Okrem zásluh v duchovnej správe si získal
mnohé zásluhy na poli národnom. Podporoval Maticu Slovenskú, Spolok sv.
Vojtecha, gymnázium v Kláštore pod Znievom. Jeho veľkým činom bolo založenie
školy na Horelici a Kyčere, ktoré zásoboval slovenskými knihami a pomôckami.
Horelická škola sa udržala ako rímskokatolícka do posledných čias. Bol
činný aj literárne, po slovensky. Jednu báseň s dvomi spolužiakmi 1827
zložil po latinsky. Putoval na cyrilometodský Velehrad.
5. Medzi čadčianskych
rodákov sa zaraďuje člen rodiny Matterovskej. Volal sa Ján Nepomucký Matter,
narodený 28. apría 1861. Matterovská rodina sa stala známou v Čadci. Táto
rodina prišla do Čadce z Tešína.
Ján Matter ako 17
ročný vstúpil do školskej rehole piaristov. Tam vyštudoval za kňaza i profesora.
Učil na viacerých gymnáziách piaristov latinčinu, gréčtinu a nemčinu. 1890
učil v Debrecíne. 1899 napísal a uverejnil prácu o drotároch. Tam sa jeho
stopa stráca.
6. 25. januára sa narodil
v Čadci Vojtech Frommayer. V Ban. Bystrici vyštudoval na kňaza a tam bol
aj vysvätený 1.VII.1896. V roku 1905 sa stal farárom v Dobrej Nive. Jeho
otec bol lesným majstrom. Zaisto po ňom bol poľovníkom, lebo na poľovačke
aj zomrel 4. marca 1924.
7. V roku 1886 prišiel na
svet iný rodák, menom Jozef Bukovan. Celý kňazský život pracoval v susednom
Sliezsku. R. 1895 otvorila Matica v Místku na Morave České gymnázium pre
chudobných chlapcov. Dostali tam celé zaopatrenie. Obetavý kňaz P. Angelus
Lubojacký sa ujímal chlapcov zo slovensko-moravského pomedzia, ktorí nemali
inú možnosť študovať iba na maďarských školách, podporoval ich a pripravoval
na skúšky. Medzi nimi bol aj Jozef Bukovan. Teológiu študoval na teologickom
učilišti vo Vídnave a bol tam aj vysvätený roku 1912. Dlhé roky pôsobil
v pútnickom chráme vo Frýdku, kde kázaval pútnikom zo Slovenska, najmä
z Kysúc, ako hovorievali Slezáci "jejich lahodnou mateřštinou".
1936 sa stal farárom
v Bruzoviciach a po druhej svetovej vojne dekanom. Tešil sa veľkej úcte
pre svoju hlbokú zbožnosť, šľachetnosť a sociálne cítenie. Bol činný aj
verejne. Zomrel 3. júla 1974 vo Frýdku následkom zhubnej nemoci. Veriaci
sa s ním rozlúčili v mariánskom kostole vo Frýdku. Telesné pozostatky previezli
na pochovanie na rodnú Horelicu.
8. 20. januára 1914
sa narodil v Čadci Ján Chromjak. Rodičia bývali potom v Rudine a v Kysuckom
Novom Meste. Teológiu vyštudoval po maturite na nitrianskom gymnáziu na
bohosloveckej fakulte, kde získal aj doktorát teológie. Účinkoval v trnavskom
biskupstve. Od 1950 bol mimo pastorácie. Zomrel 24.októbra 1991 v Charitnom
dome v Pezinku.
9. 20. novembra 1917
sa narodil v Čadci Andrej Závodský. Študoval v nitrianskom seminári. 22.
júna 1941 bol v Nitre vysvätený na kňaza. Ako kaplán slúžil v Slatine n.
Bebravou, Pruskom, Turzovke, 1947 správca fary na Makove, 1953 zavretý,
1954 správca fary v Rajeckej Lesnej, 1958 v Pruskom, 1967 v Malej Hradnej.
Zomrel na dôchodku 29. októbra 1990. Ním končí galéria starších kňazov
Kysučanov. Nastúpila nová generácia.
K Čadčianskym kňazom Kysučanom
pripočítavame aj kňaza Jána Hrušku, ktorý sa síce v Čadci nenarodil, ale
celú svoju mladosť prežil práve v Čadci. Preto ho tu uvádzame.
Ján Hruška sa narodil 18.1.
1920 na Rakovej. Študoval v Nitre. Tam bol 11. júna 1944 vysvätený na kňaza.
Kaplánom bol v Papradne, 1947 prišiel na Zákopčie. 20. júla 1948 tragicky
zahynul, zabil sa na motorke. Pochovali ho na Horelici.
K tejto kapitole možno ešte
dodať, že v kanonickej vizitácii sa spomína omšová fundácia, základina,
ktorú pre tunajší kostol založil kňaz Jozef Matluch. Pôsobil v spišskej
diecéze, na Liptove. Mohol preto pochádzať z Čadce. Zatiaľ sa nepodarilo
zistiť jeho totožnosť.
Mladšia kňazská generácia z Čadce
1. Bukovan Stanislav
2. Dávidík Ľubomír
3. Duraj František
4. Ďurčan Marián
5. Gabriš František, SJ
6. Gabriš Milan
7. Gabriš Ondrej, SJ
8. Gavlák František
9. Gužík Štefan
10. Hafera Miroslav
11. Halgašík Alojz
12. Herman Ladislav
13. Hluzák Peter
14. Holbička Peter
15. Chrastina Viliam
16. Th.Lic.Ing.arch. Kapusňák
František SF, n.7.3. 1951 Krnov v. 14.9. 1989 Rím
17. Karnett Milan
18. Kučák Peter
19. Kučák Stanislav, kapucín
20. Masár Patrik
21. Paluch Ján, SVD
22. Petrek Jozef
23. Porochnavec Pavol
24. Potočiar Alojz
25. Šmelka Ján
26. Trnka Pavol
27. Trnka Slavomír
28. Urbánek Stanislav
29. Úskoba Ján
30. Valašík Marián, SJ
Škola v Čadci
V dejinách čadčianskej farnosti
nemožno obísť takú vec akou bola škola. Isté stopy škôl možno badať pri
obsadení miesta organistu, ktorý popri liturgických službách zároveň aj
vyučoval deti. Býval za to honorovaný v kanonických vizitáciách uvedenými
dávkami zo strany farníkov. Takú stopu možno vidieť vo vizitácii z roku
1728. V roku 1733 z dreva starého kostola postavili príbytok pre organistu,
ktorý učil deti najzákladnejšie veci. Žiakov nebývalo veľa. Kanonická vizitácia
z roku 1798 uvádza, že ich bolo iba dvadsať. Za čias účinkovania farára
Juraja Ghéczyho na nák1ady čadčianskych farníkov r. 1803 postavili murovanú
školu. Dovtedy v Čadci riadnej školy nebolo. Nová škola bola postavená
tak, aby sa do vyučovacej miestnosti zmestilo 50 žiakov. Kanonická vizitácia
z roku 1828 uvádza, že v Čadci bolo vo veku od 6 do 12 rokov 296 chlapcov
a 277 dievčat. Z tohto počtu chodilo do školy iba 24 chlapcov a 6 dievčat.
Deti v zime sedeli na peciach a priadli. Nemali ani riadneho oblečenia.
V lete zas pásli dobytok.
Od roku 1791 bol v Čadci
richtárom a organistom vzdelaný muž Jozef Eustach Valter. Vedel po slovensky,
latinsky a nemecky. Vykonával aj funkciu mestského notára. Jeden z jeho
synov sa stal kňazom. Je uvedený medzi kňazmi rodákmi.
Čo nemožno obísť, bola cirkevná
škola na Horelici. Hovorí sa, že nezabúda vtáčik na svoje hniezdo. nezabudol
Ján Nemčák na svoju rodnú Horelicu. Takmer už skoro koniec jeho života
korunovala myšlienka, aby Horelica mala svoju školu. 16. mája 1878 začali
Horeličania svojím nákladom, svojpomocou. Pomáhal Nemčák. pomáhali aj iní
dobrodinci a 30. novembra tohože roku škola stála. V zime 1878 sa mohlo
začať učiť 135 horelických detí. Na vrchu Kyčera zas s Nemčákovou pomocou
postavili drevenú školu pre 30 detí. Nemčák na Horelici i na Kyčere podporoval
učiteľa, pre jeho potreby dal svoje zariadenie, dával peniaze na učebnice,
na knihy, časopisy. Od učiteľa žiadal, aby schopnejších žiakov pripravoval
na gymnázium. Horelická škola bola veľká starosť a veľká bolesť. Čadčiansky
kaplán Henrich Radlinský píše v liste zo dňa 20.II. 1879 akými ťažkosťami
prešla horelická škola. Celá obec stála za školu, len dvaja ľudia sú proti,
krčmár a richtár. Vec prišla tak ďaleko, že Horeličania sa odvolali až
ku cisárovi. Prichádzali finančné ťažkosti. Nemčák ratuje, pomáha a vždy
sa našlo východisko, lebo ako písal Nemčák biskupovi Roškovánimu o Horelickej
škole, že "...pre ňu a v nej cely žijem". Nemáme po ruke údaje o škole,
ani o učiteľoch, až od roku 1890 sú údaje, že tam učil učiteľ Rudolf Rojko
až do prvej svetovej vojny. Horelická škola ako cirkevná škola jediná sa
v Čadci uchovala do konca druhej svetovej vojny. V roku 1917 Rudolf Rojko
na Horelici už neučil, ale učitelka Mária Adamová. Na Kyčere učil učiteľ
Juraj Sýkora. Táto škola r. 1914 už nejestvovala.
Náboženské spolky alebo bratstvá
Okrem obvyklých dopoludňajších
a popoludňajších bohoslužieb kysucké duchovenstvo organizovalo do menších
skupín svojich veriacich. Také združovanie veriacich malo za cieľ výchovne
vplývať na ľud, najmä na mravné zlepšovanie pospolitého ľudu.
Niet mnoho správ o takých
združeniach, ale z tých, čo sa zachovali, zasluhujú si pozornosť:
Bratstvá miernosti a striezlivosti.
V 19. storočí celú Európu, Slovensko nevynímajúc zachvátil mor alkoholizmu.
Na prevýchovu ľudu, tj. odalkoholizovanie ľudu, vznikol v päťdesiatych
rokoch spomínaný spolok, či bratstvo. Jeho veľkým propagátorom na Slovensku,
a preniesol sa aj na Kysuce bol divinský a neskôr pružinský farár Štefan
Závodník (1813 –1885). Nielen živým slovom, ale aj knižkami šíril protialkoholické
myšlienky. Kysuckí farári podobné spolky zakladali vo svojich farnostiach.
Protialkoholické myšlienky
a úsilia sa šírili pomocou modlitby sv. ruženca. V tomto vynikol najmä
starobystrický kaplán Ján Kmoško (1845 – 1902). Ružencové spoločenstvá
si veľmi obľúbili mariánsku pieseň "Ruža rajská spanilá, ružencová Mária".
Zložil ju a v spevníku "'Weniec katolických cirkevných piesní" r. 1879
v Turč. Sv. Martine vydal Cyril Gabriel Zajmus (1843-1894). O vydanie spevníka
sa postaral národovec, turzovský dekan Fraňo Tagáni (1816-1894).
Praktickým výsledkom spolku
bolo, že ľudia odvykaním si od pitia alkoholu, si odkladali peniaze a neskôr
ich mohli použiť na zveľaďovanie svojich domov, svojho majetku vôbec. Pamätali
aj na ozdobovanie kostolov zakupovaním kostolných potrieb.
Realizátorom týchto úsilí
v Čadci bol farár Ján Raška (1826-1899) a jeho kaplán Henrich Radlinský
(1843-1898).
Okrem spomenutých spolkov
si zaslúži zmienku misijný spolok detí, nazývaný Dielo Detinstva Ježišovho.
Tento spolok založil šľachetný francúzsky biskup Charles de Forbin a tak
isto šľachetná žena Pavlína Jaricotová. V roku 1843 založili misijný spolok
pre deti a dali ho pod ochranu Dieťaťa Ježiša. V deťoch malo pestovať starosť
o zámorské misie.
Tento spolok diecéze oznámil
a doporučil svojím obežníkom nitriansky biskup Imrich Paluďai (1780-1858).
Príslušní okresní dekani o tomto spolku posielali na biskupský úrad správy.
V biskupskom archíve v Nitre sa zachovala iba jedna správa vtedajšieho
dekana čadčianskeho dekanátu, staškovského farára Michala Michaloviča,
a to z roku 1855. Viacej správ z Kysúc už do Nitry nešlo. Bol to spolok
pre deti a vtedy chodilo do školy málo deti. Tak v roku 1852 bolo v Čadci
47 žiakov, v Čiernom napodiv 64, v Makove 36, v Oščadnici 45, v Rakovej
95, v Skalitom 135, v Staškove 53, v Turzovke 227, vo Vysokej 79 a v Zákopčí
34. V spolku sa skladali milodary na misie a vtedy deti peňazí veru nemali.
Misijné spolky sa začali
šíriť v Čadci až v tridsiatych rokoch 20. storočia.
Náboženské spolky vo farnosti
Čadca po prvej svetovej vojne:
spolok |
Srdca Ježišovho |
sv. Františka Asiského |
spolok |
|
šírenia viery |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1942:
Spolok Detinstva
Ježišovho 600 čl.
Spolok sv.
Vojtecha 150 čl.
1947:
Jednota Katolíckych
mužov 26 čl.
Združenie katolíckych
mládencov zv. SKM 26 čl.
Združenie katolíckej
mládeže dievčatá 140 čl.
Katolícka Jednota
žien 230 čl.
Dielo šírenia viery
1860 čl.
Spolok Detinsta Ježišovho
780 čl.
Spolok sv. Cyrila
a Metoda 120 čl.
V päťdesiatych rokoch tieto
spolky nátlakom "zhora" prakticky zanikli. Ako tak sa udržiaval ružencový
spolok.
Tretí rád sv. Františka
zhromažďoval svojich členov na františkánske sviatky pred oltár, kde pán
dekan im prečítal formulu rozhrešenia od hriechov tzv. absolúcia. Niekedy
mávali tzv. zhromaždenia, kde si vypočuli príležitostný príhovor. V pôstne
nedele si sami vykonávali pobožnosť krížovej cesty.
Činnosť náboženských spolkov
bola sledovaná. Misijné spolky, Dielo šírenia viery a Detisntva Ježišovho
boli pre školskú mládež a ako také neprichádzalo do úvahy ich udržiavať.
Boli včlenené do celoslovenského misijného spolku, ktorý taktiež zanikol.
V
sprievode biskupov Korca a Hnilicu prišla 14. mája 1990 do Čadce zakladateľka
Misionárok lásky Matka Tereza, ktorá tu založila prvý kláštor tejto rehole
na Slovensku. Jedna zo sestier, Sr. M. Dolorin, Indka, zomrela 45 ročná
22. augusta 1998 a je pochovaná pred vstupom do farského kostola. Z Čadce
pochádza p. Peter Kučák, MC, prvý Slovák, ktorý je kňazom Misionárov lásky
Matky Terezy.